DEAL zoekt bedrijven voor Antoniapolder
DEAL! Drecht Cities is een initiatief van de zeven Drechtsteden gemeenten, de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden (ROM-D) en Havenbedrijf Rotterdam. De organisatie is gesitueerd aan het Noordeinde en is in het leven geroepen om nieuwe impulsen te geven aan de economie in de Drechtsteden en in het bijzonder om de werkgelegenheid te stimuleren. DEAL ondersteunt bedrijven die zich willen vestigen in de regio. Daarnaast heeft zij als taak de regio te promoten als vestigingsplaats voor bedrijven in de maritieme en logistieke sector. Martin Bloem is directeur van het jonge organisatie, maar weet zich al verzekerd van een groeiende belangstelling van bedrijven die zich willen vestigen in de Antoniapolder.
“DEAL! Drecht Cities verzorgt de economische marketing & promotie voor de regio Drechtsteden. “Wij begeleiden bedrijven die zich in de regio willen vestigen, maar werken daarbij ook samen met de provincie en het rijk. Deal wordt door de gemeenten, ROM-D en Havenbedrijf Rotterdam gefinancierd.” Deal had aanvankelijk een mooi bedrijfspand in Dordrecht, maar heeft enkele maanden geleden zijn intrek genomen in een nieuw kantoor in de Atoniapolder. “We zijn superblij met de prachtige locatie van ons bedrijf aan de Noord. Er varen hier continu schepen voorbij en er gebeurt zoveel om ons heen. We zitten midden in de bedrijvigheid,”zegt directeur Martin Bloem. Ondanks dat ze een jonge organisatie zijn, is er het eerste half jaar een toename te zien van het aantal aanvragen van bedrijven die een vestigingslocatie zoeken in de regio Drechtsteden.
Bloem: ”Men weet ons te vinden. Het is voor ons een uitdaging om voor een bedrijf de juiste plek te vinden. Om een goede match te maken, werken we samen met makelaars.” Het contract met de gemeente loopt tot 2020 en de opdracht waaraan Deal moet voldoen is duidelijk. Toch zijn er geen meetbare doelstellingen geformuleerd in de overeenkomst. “We hebben natuurlijk wel een duidelijk kader waarbinnen we opereren. We rapporteren onze vorderingen aan de gemeenten. Ze houden de centen heel goed in de gaten. En zo hoort het ook”, vindt Bloem.
Internationale Promotiecampagne
Een belangrijke opdracht die Deal heeft meegekregen is het aantrekken van bedrijven buiten de regio. Om dat te bereiken is onlangs een internationale promotiecamagne gestart. “We richten ons vooral op bedrijven in de maritieme sector uit noordwest Europa en een stukje zuidoost Europa. Zoals Bulgarije en Turkije. Maar de nadruk ligt op landen als Engeland, Duitsland, Denemarken en België, omdat je daar een enorme concentratie aan logistiek en marktwerking hebt. Op dit moment zijn we met een aantal concrete casussen bezig om buitenlandse bedrijven hier te vestigen.
Economie trekt aan
Bloem voorspelt een boost voor de lokale economie en de werkgelegenheid. “Als een groot bedrijf hierheen komt, profiteert het klein middenbedrijf daar ook van. Als je een scheepswerf hebt, krijg je te maken met werkzaamheden zoals schilderwerk, installatiebouw en duizenden toeleveringen. Daar worden weer specialistische bedrijven voor ingehuurd. Alle oplossingen zijn binnen handbereik. Het is met name deze concentratie van industrie waar de regio het van moet hebben. De economie is als een razende aan het aantrekken. Daar gaat Ambacht zeker van meeprofiteren”.
Tekst: Jacqueline van Dalen