HML: een maritiem bedrijf in de lift

Emile van der Starre staat aan het hoofd van een heus familiebedrijf. De 48-jarige directeur richtte zestien jaar geleden de BV Holland Marine Lifts (HML) op met zijn vader. Toen ook zijn broer zich na vier jaar inkocht als mede-eigenaar, staat de dynastie aan het roer van een uniek bedrijf, dat een specifiek deel van de maritieme sector bedient van crème de la crème liften.

Van der Starre, die werktuigbouwkunde studeerde en bedrijfskunde, zag in 2002 zijn kans schoon om in het diepe te springen. “Mijn vader werkte bij een liftenbedrijf. Hij hield zich daar voornamelijk bezig met het ontwerp- en de productie van speciale liften. Toen dat bedrijf stopte met “specials”, zag ik letterlijk een gat in de markt en vroeg mijn vader of hij met mij een bedrijf op wilde zetten. Gelukkig had hij daar wel oren naar. Zijn expertise op het gebied van liften voor de maritieme markt is ons specialisme geworden. We leveren maatwerk; elke lift is uniek. We zijn letterlijk begonnen op zolder, maar uitgegroeid tot een mooi bedrijf. Het is destijds een goede zet geweest,” aldus de maatliftendirecteur.

Mooie locatie
HML is sinds kort gevestigd aan het Noordeinde in een nieuwbouwpand. “Afgelopen december zijn we van Hardinxveld-Giesendam verhuisd naar Hendrik-Ido-Ambacht. Ons voormalige pand werd te klein. We hebben nu een prachtige locatie met uitzicht op de Noord”, zegt Van der Starre.

Het architectonische uitgangspunt bij de nieuwbouw is geweest, dat het ontwerp zou passen in het bedrijventerrrein, een moderne uitstraling had en voldeed aan de eisen die gesteld werden door de gemeente en ROM-D, die de grond aan HML verkocht. “We hebben samen met JPG Groeneweg Bouw BV een mooi, duurzaam pand ontworpen wat direct de toets der kritiek van de Welstandscommissie heeft doorstaan. We zijn van het gas los en gebruiken warmtepompen. Dat bevalt heel goed. Het is binnen aangenaam warm, ook met de winterkou. De temperatuur is per ruimte in te stellen.

Risicovolle markt
HML heeft bewust gekozen voor een nichemarkt en bedient alleen de maritieme sector met maatwerkliften. Onze projecten moeten kunnen varen, we doen niets op het land aldus Van der Starre. “Ik realiseer mij dat ons vakgebied bijzonder is, wat bijna niemand kent. De laatste jaren komt het grootste deel van onze opdrachten van de grote werven in het speelveld van de luxe jachtenbouwers, maar ook voor offshore installaties en de marine schepen hebben we veel liften ontworpen, geproduceerd en geïnstalleerd. We hebben veel projecten gedaan voor de Nederlandse marine, maar ook voor verschillende andere landen. Op dit moment heeft HML zelfs een project lopen voor de marine van Canada.”

De drie maritieme pijlers waar HML op rust kennen allemaal hun eigen criteria en wensen. Toch is er ook een overlap in de uitvoering. “De lifttechniek blijft bij elke branche in de basis hetzelfde. Maar bij de luxe jachten telt vooral het uiterlijk en voor de marine geldt bijvoorbeeld weer dat de liften vaak voorzien moeten zijn van explosie vaste onderdelen. De verschillen zitten vooral in de details van de uitvoering. Het meest bijzondere liftverzoek kwam overigens van een luxe jachteigenaar die een lift wilde die uit het buitendek omhoog kwam, een zogenaamde Pop-up lift.”